Logo Ankergemeente Ankergemeente

Voor U Gelezen

In de leerdiensten die door ds. Blokhuis worden gehouden, kunt u momenteel het leerhuis “Voor u gelezen” volgen. In elke dienst in deze serie komt een bijbelboek aan de orde. Kort wordt de inhoud en de opbouw besproken, als ook de plaats die het betreffende boek in het geheel van de bijbel inneemt.

Door hieronder op de link van een bijbelboek te klikken, komt de samenvatting van de daarover gehouden preek in beeld.

In de agenda vindt u in welke avonddiensten het leerhuis “Voor u gelezen” wordt gehouden.

Obadja (1 oktober 2017) (download)


In het boek Obadja gaat het over de relatie tussen het volk van Jakob en het volk van Edom, Ezau. Over de eerste en tweede plaats. Welke rol speelt God daarin? Over Obadja (zijn naam betekent ‘knecht van Jahweh’) is verder niets bekend. Hij wordt niet gelinkt aan een koning en heeft het over de val van Jeruzalem. Daarom is het waarschijnlijk dat hij zijn profetie aan het begin van de ballingschap van Juda naar Babel heeft uitgesproken.
De hele bijbel en de hele geschiedenis door zien we de moeite over en met de zegen van de Heer. Want, in de natuur geldt het recht van de sterkste, maar God zet dit op de kop. In Obadja horen we over de clash tussen Jakob en Ezau. Edom heeft leedvermaak over het volk van Jakob, omdat Juda in ballingschap wordt gevoerd.

Amos (21 mei 2017) (download)


Amos, een veeboer en vijgenteler uit Tekoa in Juda, wordt door God geroepen om te profeteren tegen het volk Israel in het noorden. Hij profeteert in dezelfde tijd als Hosea. Waar Hosea de liefde van God tegenover het gebrek aan liefde bij het volk benadrukt, legt Amos de nadruk op Gods recht en Gods verlangen naar recht tegenover het onrecht van het volk. Uiteindelijk overwint ook bij Amos Gods genade.

Joël (5 februari 2017) (download)


Joël is een van de twaalf kleine profeten. Hij profeteert in Juda, over kwade én goede dingen. Herhaaldelijk noemt Joël de ‘dag van de Heer’, de dag van oordeel, waarmee hij het volk oproept zich te bekeren. De naam Joël betekent ‘Jahweh is God’.

Hosea (18 december 2016) (download)


Hosea is een van de twaalf kleine profeten. Hij profeteert vlak voor de ballingschap in Israel. Hosea krijgt de opdracht om tegenover de ontrouw van de bruid Israel steeds opnieuw Gods trouw te verkondigen. Heel beeldend: door middel van het huwelijk dat hij met een overspelige vrouw moet aangaan.

Daniël (27 november 2016) (download)


Daniël is een prins uit de stam van Juda, die met de eerste groep ballingen in Babylon aankomt. Hij laat in en door zijn leven en visioenen zien, dat God het voor het zeggen heeft. Niet de heersers van deze wereld, hoe machtig ze ook lijken te zijn. Dit thema zit al in de naam Daniël, welke betekent ‘Mijn Rechter is God’.

Ezechiël (23 oktober 2016) (download)


Ezechiël, een werkloze priester in ballingschap (want er is geen tempel in Babylon), wordt tot profeet geroepen. Hij spiegelt het volk in woorden en symbolische handelingen de ontrouw van Jeruzalem voor. En zet daartegenover de trouw en de genade van God. Wel 65 keer zegt God door Ezechiël tegen Jeruzalem en tegen de volken rondom: ‘Je zult weten dat Ik de Heer ben!’. Hij laat niet los wat zijn hand begonnen is.

Klaagliederen (3 oktober 2016) (download)


In dit tranenboek (Threni in de Griekse Septuaginta) klaagt Jeremia over de situatie van en in Jeruzalem. Jeremia legt de oorzaak van deze ellende bij de mensen zelf: ‘Wat klaagt een mens zolang hij nog leeft? Laat hij klagen over zijn zonden!’ (3:39) De hoop, die in het boek Jeremia nog te horen is, klinkt in Klaagliederen slechts voorzichtig door: ‘Is er nog hoop?’ en: ‘Misschien is er hoop’.

Jeremia (5 juni 2016) (download)


Jeremia, een jongeman uit het priestersdorpje Anatot vlakbij Jeruzalem, wordt door God geroepen tot profeet voor de volken. In zijn tijd is het Israel wel religieus, maar ongehoorzaam aan Gods woord en druk met afgoderij. Jeremia’s naam betekent ‘De Heer richt op’. En dat is wat we in dit boek zien. God breekt af als Hij dat nodig vindt, maar altijd met de bedoeling om weer op te richten, op te bouwen.

Jesaja (8 mei 2016) (download)


Jesaja wordt wel de evangelist van het OT genoemd en zijn boek is het meest geciteerde boek van het OT, in het NT, samen met de Psalmen. Hij roept op tot bevrijding van onrecht, komt op voor de armen en benadrukt dat de heilige God de enige is die kan redden. Zijn naam Jesaja - Jesjoeahoe -Joshua - Jezus (= de Héér redt) en zijn boodschap roepen agressie op, want Juda wil zichzelf handhaven, verbindt zich liever met grootmachten eromheen, dan met God.

Hooglied (31 januari 2016) (download)


Hooglied is net als Spreuken en Prediker geschreven voor jonge mensen. Het verhaalt over de liefde tussen een jongen en een meisje. Het is daarmee een ode aan de Schepper. En aan God de Vader die ons leert om lief te hebben. Als man en vrouw: ‘God zag dat het goed was’. Maar ook op allerlei manieren buiten het huwelijk. We zijn allemaal zijn bruid, die Hij heeft liefgehad tot in de dood.

Prediker (22 november 2015) (download)


Prediker is een realistisch boek, over het leven onder zon, zoals we dat allemaal kunnen waarnemen: soms prachtig, soms frustrerend. Prediker richt zich op de jeugd. Met de boodschap dat ze niet moet proberen om genieten tot doel van het leven te maken. Het leven is niet maakbaar. Genieten kan alleen als het besef aanwezig is, dat het ontvangen is.

Spreuken (25 oktober 2015) (download)


Spreuken is een verzameling van zo’n 900 algemene geldende wijsheden, over allerlei praktische onderwerpen. Het boek is geschreven voor de jeugd, waarbij jeugd breed opgevat kan worden, van ongeveer 0 tot 40 jaar. De meeste, maar niet alle spreuken zijn van Salomo’s hand.

Psalmen (20 september 2015) (download)


De Psalmen kunnen worden aangeduid als de Psalmen van David (Spurgeon). Hoewel ze niet allemaal van Davids hand zijn, gaan ze vaak wel over het leven van David. En door David heen wordt in het boek van de Psalmen ook het leven van de Zoon van David, Jezus, getekend. De Psalmen zijn heel persoonlijk. Zo kunnen wij ons met de Psalmen door het leven heen zingen.

Job (30 augustus 2015) (download)


Satan vraagt zich af of de liefde van God bij mensen echt bestaat. Heeft Job God echt onvoorwaardelijk (zonder reden, zonder eigenbelang) lief? God staat Satan toe Job op de proef te stellen en verbindt zo zijn lot met dat van Job. Gods geloofwaardigheid hangt nu van Job af. Hij heeft immers zelf de liefde en de trouw in Job gelegd. Als Job niet standhoudt, is zijn werk mislukt. Als Job wel blijft liefhebben, wat is God dan machtig!

Esther (21 juni 2015) (download)


Dit boek verhaalt van Ester, de Joodse vrouw van koning Ahasveros van Perzië. Zij is één van de ballingen die niet terugkeren naar Jeruzalem. Door haar positie aan het hof kan zij voorkomen, dat het Joodse volk dat verspreid in het Perzische rijk woont, wordt vernietigd. Daarvoor moet zij zichzelf wel als Joodse bekend maken. Behalve haar Jood zijn, is er in dit bijbelboek veel dat in eerste instantie verborgen blijft. De Hebreeuwse betekenis van de naam Ester is ‘Verborgen’. De Perzische betekenis is ‘Ster’.

Nehemia (14 juni 2015) (download)


Net als Ezra is ook Nehemia één van de ballingen die vanuit Babylonië terugkeren naar Jeruzalem. Hij is de leider die wordt ingevlogen om de muur van de stad te herbouwen. Als schenker van de Perzische koning is hij door God goed voorbereid om deze taak uit te voeren. Nehemia is een man van gebed. En daarnaast is hij een harde werker met politiek inzicht. Letterlijk en figuurlijk worden er door hem muren geplaatst, zodat de inwoners van Jeruzalem herkenbaar zijn als volk van God.

Ezra (3 mei 2015) (download)


Ezra is een van de Judeeërs die na de ballingschap vanuit Babylonië terugkeren naar Jeruzalem. De tempel is bij zijn komst al herbouwd, de tempeldienst hersteld. Maar de mensen hebben zich vermengd met de bevolking van het land en haar gebruiken overgenomen. Zo voldoet Jeruzalem niet aan Gods bedoeling om een stad van vrede te zijn, waarvan aantrekkingskracht uitgaat. Ezra ijvert ervoor dat het volk zich zuivert en volgens Gods regels leeft, zodat andere volken zien hoe goed het is de God van Israel te dienen.

1 en 2 Kronieken (26 april 2015) (download)


1 en 2 Kronieken beschrijven de koningentijd, net als 1 en 2 Samuel en 1 en 2 Koningen. Veel overlap, maar ook nieuwe dingen. De Griekse benaming voor Kronieken is paraleipomena. Dat betekent ‘wat nog is blijven liggen’. Kronieken concentreert zich sterk op David, waarbij vooral één aspect belicht wordt. Namelijk alle voorbereidingen die hij treft voor de tempeldienst. David ziet al in dat de priester, de cultus, belangrijk is.

2 Koningen (29 maart 2015) (download)


Zowel in Israel als in Juda volgen de verschillende koningen elkaar op. De meeste koningen doen wat slecht is in de ogen van de HEER. Daarom zijn er telkens profeten nodig, die Gods stem laten horen. Sommigen koningen vormen een positieve uitzondering en leven wel volgens de regels die God heeft gesteld, net als hun voorvader David. Echter, niet één koning van Israel rekent af met de zonde van Jerobeam. In Juda worden de offerhoogten uiteindelijk wel verwijderd, door koning Hizkia.

1 Koningen (1 maart 2015) (download)


Salomo (Sjaloom = vrede) volgt zijn vader David als koning op. Zolang hij rekening houdt met God wordt zijn koningschap gekenmerkt door wijsheid en door vrede. Wanneer Salomo zijn hart gaat zetten op alles wat God in de koningswet verboden heeft (paarden, vrouwen, rijkdom, afgoderij, Deut. 17) is zijn wijsheid over en is het gedaan met de vrede in zijn rijk. Het rijk wordt na Salomo in tweeën gedeeld, de koningen en het volk verliezen God steeds meer uit het oog, de geest van de Richterentijd komt terug.

2 Samuel (22 februari 2015) (download)


David, de man naar Gods hart en de koning uit Woord en Geest, is ook een man van vlees en bloed. Zolang hij bij alles het aangezicht van God zoekt, gaat het hem en zijn volk goed. Er komt radiostilte naar de hemel, nadat David bewust tegen Gods regels ingaat en zolang hij zijn zonden niet belijdt. Ook David heeft zijn Zoon Jezus nodig als Redder.

1 Samuel (8 februari 2015) (download)


In de Richterentijd, waarin ieder doet wat goed is in zijn eigen ogen, wordt Samuel (= Hij hoort) geboren. Na veel gebed van zijn moeder Hanna. Als profeet mag hij van God gehoor geven aan de vraag van het volk om een koning. Eerst wordt Saul koning. Een koning die denkt in vlees en bloed en zich laat regeren door het volk en zijn eigen angst en wantrouwen. Daarom geeft God Samuel de opdracht David tot koning zalven. David denkt in Woord en Geest en beseft dat hij in Gods naam koning is. Dan wordt het koningentijd.

Ruth (1 februari 2015) (download)


Ruth leeft in de donkere, chaotische tijd van de richteren. Maar in tegenstelling tot de in die periode heersende houding van ‘ieder voor zich’ zien we in de levens van Ruth, Naomi en Boaz liefde tot de ander en de bereidheid om te dienen. Vanuit de liefde tot God en zijn volk. Daarom kon Ruth worden opgenomen in het geboorteregister van Jezus. En zo laat God zien dat zijn liefde alle volken geldt.

Richteren (7 december 2014) (download)


Het boek Richteren of Rechters (NBV) verhaalt van het volk Israel in het land Kanaän, na de dood van Jozua. En van de opeenvolgende rechters die het volk dan leiding geven. Het zijn geen rechters in de letterlijke zin van het woord. Alleen over Debora wordt gezegd dat ze rechtsprak. De anderen kun je eerder als ‘vechters’ omschrijven. Het Hebreeuwse woord dat wordt gebruikt, betekent ‘recht verschaffers’. In het boek zie je een golfbeweging: een dragende kracht valt weg, het volk dwaalt van Gods weg af, God levert het volk uit aan vijanden, het volk roept tot de Heer om hulp, Hij krijgt medelijden en stelt een rechter aan, er is rust, de rechter sterft, het volk dwaalt opnieuw van Gods weg af, enzovoort. Deze golfbeweging zie je eigenlijk de hele geschiedenis door.

Jozua (19 oktober 2014) (download)


Het boek Jozua gaat over de opvolger van Mozes, Jozua, die het volk Israël het land Kanaän in mag leiden. Jozua, die eerst Hosea (= hij redt) heet, krijgt van Mozes de naam Jozua (Jehosjua = de HEER redt). De Israëlieten krijgen het goed in Kanaän, wanneer ze de Thora onderhouden, heeft Mozes aangegeven. Maar met de wet alleen redt Israël het niet. Daar is ook genade en waarheid voor nodig (‘De wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn er door Jezus Christus -­‐ Jehosjua Messiach -­‐ gekomen’, Joh. 1:17, HSV). Jozua is een voorafschaduwing van Jezus. (Hebr. 4:8) Ook wij redden het niet met alleen de wet. We hebben de genade van Jezus nodig.

Deutronomium (6 juli 2014) (download)


Het boek Deuteronomium lijkt oppervlakkig gezien een verzameling van allerlei losse teksten en geboden. Maar wie goed kijkt, ziet dat dit boek uitleg en voorbeelden geeft bij de Tien Geboden, de Tien Woorden. Het is een ontvouwing van de wet. Deuteronomium betekent tweede wet.

Numeri (9 maart 2014) (download)


Numeri betekent getallen. Tweemaal, aan het begin en aan het eind, vindt er een telling van het volk Israël plaats. In de tussenliggende periode leeft Israël in de woestijn. Het leven met de heilige God uit Leviticus vraagt wel gehoorzaamheid. Numeri zou omschreven kunnen worden als ‘Kijk dus wel uit…’

Leviticus (2 maart 2014) (download)


Het IK BEN uit Exodus wordt in Leviticus aangevuld: IK BEN HEILIG. God is een heilig God. Het boek Leviticus laat zien hoe we omgang kunnen hebben met deze heilige God. En geeft ook regels voor de omgang met elkaar.

Exodus (26 jan 2014) (download)


Exodus betekent uittocht in het Grieks. De Hebreeuwse naam voor dit bijbelboek is eleh sjemot (= dit zijn de namen). Zo begint hoofdstuk 1. In Exodus komt God, de Heer dichtbij zijn volk en maakt Hij zijn naam (IK BEN) aan zijn volk bekend.

Genisis (19 jan 2014) (download)


Genesis is het Griekse woord voor geboorte. Het Hebreeuwse woord is ToLeDoT (ToLeDoT is het voltooid deelwoord van JaLaD = verwekken, geboren doen worden). Genesis gaat over het ontstaan van de hemel en de aarde, het ontstaan van de mensen en het ontstaan van het volk van God. In Genesis zien we dat God zijn bemoeienis met en zegen over de wereld (adamah=aardbodem) en de mens (adam=stof uit de aarde) concentreert.